تیم اجرای موسیقی زنده در مراسم ترحیم و تشریف

موسیقی زنده در مراسم عزا و ترحیم، در بسیاری از فرهنگ‌ها مرسوم است. این نوع موسیقی، می‌تواند به بیان عمیق احساسات کمک کند و باعث بهبود روحی و ارتباط انسانی مؤثر میان صاحبان عزا و افراد شرکت کننده در مراسم باشد. این هنر بی‌کلام می‌تواند افراد را به آرامش و تسکین روحی هدایت کند و باعث برگزاری یک مراسم آبرومندانه شود. گروه ترحیم و تشریفات، برگزار کننده انواع مراسم عزا و ترحیم، با استفاده از جدیدترین ابزارها است که به صورت کاملاً تخصصی عمل می‌کند.

تیم اجرای موسیقی زنده در مراسم ترحیم و تشریف

مزایای موسیقی زنده در مراسم ترحیم

از دست دادن عزیزان به طور حتم یکی از سخت‌ترین لحظه‌ها در زندگی هر فرد است. از طرفی در بسیاری از فرهنگ و رسوم، برگزاری یک مراسم ختم و ترحیم آبرومندانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با وجود غم و اندوه بسیار زیاد افراد صاحب عزا، برگزاری مراسم باشکوه و منظم، کمی سخت است. در چنین مواقعی می‌توان از گروه‌های فعال در این زمینه کمک گرفت. این گروه‌ها معمولاً از موسیقی‌های زنده و غیر زنده برای کار خود استفاده می‌کنند که تأثیر بسیار زیادی در بهبود کیفیت مراسم دارد، اما استفاده از موسیقی زنده دارای مزایا و ویژگی‌های متفاوتی است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • بیان عمیق احساسات: موسیقی زنده می‌تواند به بهترین شکل ممکن، احساسات افراد صاحب عزا را بیان کند. ملودی‌ها و صداها می‌توانند به طور مستقیم به قلب‌ها نفوذ کرده و احساسات را برانگیخته کند.
  • تسکین روحی: موسیقی زنده به تسکین روحی افراد کمک می‌کند. صداها و ملودی‌ها می‌توانند افراد را به آرامش روحی هدایت کنند و به آن‌ها کمک کنند تا با درد و رنج خود بهتر کنار بیایند.
  • ارتباط انسانی: موسیقی زنده باعث ایجاد ارتباطات انسانی عمیق می‌شود. وقتی افراد در مراسم ترحیم به موسیقی گوش می‌دهند، احساس یکپارچگی و ارتباط با همدیگر را تجربه می‌کنند. این ارتباط باعث ایجاد حس همبستگی در افراد می‌شود و درد و غم ناشی از فقدان عزیزان را کاهش می‌دهد.
  • حفظ تاریخ و فرهنگ: استفاده از ابزارها و وسایل موسیقی در برگزاری مراسم ترحیم، به عنوان یک فرهنگ و رسم تاریخی هم شناخته می‌شود. در بسیاری از فرهنگ‌ها، استفاده از آلات موسیقی در چنین مراسمی، جزئی جدایی ناپذیر به شمار می‌رود. از این رو می‌توان گفت که استفاده از موسیقی زنده در مراسم ترحیم افراد، یک عمل متناسب با حفظ تاریخ و فرهنگ هر منطقه است. این نوع موسیقی‌ها در فرهنگ‌های مختلف، الگوها و آداب و رسوم خاصی دارند که به نسل‌های آینده انتقال داده می‌شوند و به حفظ هویت جمعی، کمک خواهند کرد.
  • برگزاری مراسم یادبود آبرومندانه: موسیقی زنده به برگزاری یک مراسم آبرومندانه برای فرد متوفی کمک می‌کند. این نوع موسیقی می‌تواند به صورت اصولی و حرفه‌ای، بعضی از خصوصیات اخلاقی یا شخصیتی متوفی را در قالب شعر بیان کند که با حال و هوای محزون مراسم هم مطابقت داشته باشد.

مزایای موسیقی زنده در مراسم ترحیم

انواع ابزارهای موسیقی زنده در مراسم ختم

در مراسم ختم و ترحیم از ابزارهای موسیقی‌ مختلفی استفاده می‌شود که متناسب با شرایط و فرهنگ و رسوم هر منطقه، دارای تفاوت‌هایی هستند.

  • نی: نی در فرهنگ ایرانی از صداهایی است که در موسیقی سنتی نقش بسزایی دارد و می‌توان گفت که تقریباً همه علاقه‌‌مندان به موسیقی به صدای سوزناک نی علاقه دارند. در مراسم ختم، صدای نی به عنوان مکملی برای اشعار مداحان بکار می‌رود و حتی به تنهایی هم تأثیر فوق ‌العاده‌ای دارد. صدای سوزناک نی در این رویدادها، احساسات را به خوبی بیان می‌کند و به ایجاد سازگاری با اشعار و اجراها کمک می‌کند.
  • دف: صدای ضرب دف همیشه یادآور مدح حضرت علی (ع) است و استفاده از آن، حس و حال خاصی به مراسم می‌دهد.
  • عود: این ساز ظاهری شبیه به شکل گلابی دارد و از جنس چوب درخت توت یا آبنوس ساخته می‌شود. عود دارای یک کاسه بزرگ و دسته‌ای کوتاه است. استفاده از این ساز هم در برگزاری مراسم ترحیم، بسیار متداول و کاربردی است.

از دیگر ابزارهای موسیقی زنده در مراسم ختم، می‌توانیم به سه تار، سنتور، تنبور و دیوان اشاره کنیم. هدف استفاده از انواع مختلف سازها و اجرای موسیقی زنده، حفظ یاد و خاطره عزیز از دست رفته و ادای احترام بازماندگان به وی است.

گروه ترحیم و تشریفات یکی از گروه‌هایی است که در مراسم ختم و ترحیم با استفاده از ابزارهای مختلف، موسیقی زنده و باکیفیت اجرا می‌کند. سعی و تلاش این گروه، برگزاری هر چه بهتر و آبرومندانه تر مراسم با استفاده از ابزارها و روش‌های جدید است. این گروه با اجرای بی نقص و حرفه‌ای موسیقی زنده، فضایی احساسی و متناسب با نیاز صاحبان عزا را فراهم می‌کند. برای اطلاعات بیشتر، کافی است به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید.

نوشتن دیدگاه