تعویض شیشه دو جداره

شکستن یا بروز مشکلاتی در شیشه دوجداره امری غیر قابل پیشگیری است، از این رو اطلاع از نحوه تعویض شیشه دو جداره برای حل این مشکلات ضروری است. برای این منظور باید در ابتدا مشخصات شیشه را از راه‌های مختلفی مانند خواندن برچسب اطلاعات شیشه به‌دست آورید. این اطلاعات شامل رنگ، ابعاد و ضخامت شیشه و همچنین ضخامت اسپیسر موجود بین دو شیشه هستند. البته در کل بهتر است که شیشه توسط شرکت‌های تولیدکننده درب و پنجره UPVC یا شیشه دوجداره تعویض شود، اما اگر قصد دارید که خود شیشه پنجره دوجداره شکسته منزلتان را تعمیر کنید، تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید، چرا که ما نکات مهم برای انجام این کار را شرح داده‌ایم. برای ثبت سفارش و استعلام قیمت شیشه و اطلاع از قیمت پارتیشن شیشه ای دوجداره و تک جداره در انواع مختلف با کارشناسان ساز و کار تماس بگیرید. 

آیا امکان تعویض شیشه دوجداره وجود دارد؟

از چند سال اخیر و به دلیل استقبال گسترده از شیشه‌های دوجداره استفاده از این نوع محصول از حالت سنتی به شکل صنعتی تغییر پیدا کرد، در نتیجه نصب، تعمیر و تعویض شیشه‌های دوجداره به یک کار خدماتی که به دانش و تخصص کافی نیاز دارد، تبدیل شد، به همین دلیل پروتکل‌ها و قوانین خاصی برای تعمیرات و حتی تنظیم و رگلاژ درب و پنجره‌هایی با این نوع شیشه‌ها توسط گروه‌های تولیدی و اتحادیه‌های ذی‌صلاح تبیین و ابلاغ گردید.

 یکی از مهم‌ترین نکات در بحث تعمیرات پنجره‌های upvc موضوع تعویض شیشه‌های شکسته و ترک خورده است. در پروتکل‌های منتشر شده از تکنسین تعمیرات خواسته شده است که عملیات مربوط به تعویض شیشه دو جداره را در محل مورد نظر با دقت و حساسیت بالایی انجام دهد. 

این تاکید به دلیل آن است که حتی شیشه‌هایی با کم‌ترین میزان آسیب‌دیدگی نیز باز هم خطرساز هستند. بسیاری از افراد می‌پرسند که شیشه‌های دوجداره قابل تعمیر هستند یا خیر، در پاسخ باید گفت، این نوع محصولات پس از ترک خوردگی یا ایجاد خراش روی آن‌ها دیگر قابل تعمیر نیستند، بنابراین بهتر است که بدون درنگ نسبت به تعویض شیشه شکسته پنجره دوجداره اقدام کنید.

البته برخی از شرکت‌های تولیدکننده شیشه‌های دوجداره مدعی هستند که می‌توانند ساختار آسیب‌دیده شیشه را بازسازی کنند که این ادعا به معنی بازیابی کامل ایرادات شیشه‌های دوجداره نیست. بنابراین پیشنهاد ما تعویض و جایگزینی شیشه شکسته با یک نوع استاندارد توسط افراد متخصصی مانند تیم مجرب و کارآزموده سازوکار است.

آیا امکان تعویض شیشه دوجداره وجود دارد؟

نحوه اندازه گیری مشخصات شیشه دوجداره

همان‌طور که بیان شد، برای تعویض شیشه‌ دو جداره آسیب‌دیده باید در ابتدا مشخصات آن را به‌دست آورید. این اطلاعات از چندین راه قابل دسترسی هستند:
برچسب اطلاعات شیشه: بهتر است که برچسب اطلاعات را از روی شیشه نکنید که در مواقع لزوم از اطلاعات درج شده روی آن کمک بگیرید.

  • فایل پروژه: تمام اطلاعات مربوط به مشخصات پنجره دوجداره مورد نظر در شرکت تولیدکننده آن وجود دارد.
  • مشخصات شیشه فعلی: با کنترل شیشه فعلی می‌توان مشخصات آن را به‌دست آورد.

به طور کلی برای سفارش شیشه جدید به 3 مشخصه زیر نیاز دارید:

  • رنگ شیشه: شیشه‌های دوجداره در رنگ‌های رفلکس برنز، نقره‌ای، آبی، طلایی و سبز تولید می‌شوند. برای تشخیص شیشه پنجره دوجداره شکسته خود باید آن را در حالت روز و شب بررسی کنید.
  • ضخامت شیشه و اسپیسر: ساده‌ترین راه برای فهمیدن ضخامت شیشه و اسپیسر استفاده از برچسب، اطلاعات فنی پروفیل یا فایل مشتریان در شرکت‌های تولیدکننده است.
  • اگر به این اطلاعات دسترسی نداشتید، باید شیشه را از قاب آن خارج کرده و ضخامت کلی آن را اندازه‌گیری کنید. سپس باید ضخامت هر شیشه را نیز به صورت جداگانه اندازه‌گیری نمایید. برای محاسبه اسپیسر شیشه نیز می‌توان از فرمول زیر بهره برد:
    ضخامت اسپیسر = ضخامت کلی – ضخامت هر دو لایه شیشه

به یاد داشته باشید که سفارش شیشه دوجداره جدید و تحویل آن چندین روز زمان نیاز دارد، بنابراین بهتر است که پیش از دریافت شیشه دوجداره جدید، شیشه قبلی را پس از اندازه‌گیری به چارچوب خود برگردانید. برای محاسبه عرض و ارتفاع شیشه دوجداره نیز اگر شیشه در چارچوب خود قرار دارد، پشت تا پشت زوار پنجره (محل اتصال زوار به پروفیل پنجره) را اندازه‌گیری کرده و یک واحد از عدد حاصل کم کنید:

  • عرض شیشه دوجداره= عرض پشت تا پشت زوار – 1 سانتی‌متر
  • ارتفاع شیشه دوجداره= ارتفاع پشت تا پشت زوار – 1 سانتی‌متر

نحوه اندازه گیری مشخصات شیشه دوجداره

نحوه تعویض شیشه دوجداره

پس از این‌که شیشه درب و پنجره دوجداره جدید را تحویل گرفتید، برای تعویض شیشه دو جداره و بیرون آوردن شیشه قبلی باید در ابتدا زوارها را بیرون بیاورید. برای انجام این کار از اهرم‌هایی مانند کاردک، پیچ گوشتی سرپهن یا ابزارهایی با سر باریک و کشیده استفاده می‌شود. بدین صورت که لبه ابزار را در شیار بین زوار و پروفیل پنجره دوجداره قرار داده و زوار را به سمت مخالف هل دهید. این امر باعث جدا شدن زوار از پروفیل می‌گردد. بهتر است که در وهله اول زوارهای عمودی یا ارتفاعی و سپس زوار عرضی بالا را خارج کنید. در پایان نیز به سراغ بیرون آوردن زوار پایینی با ثابت نگه‌داشتن شیشه دوجداره بروید. در این شرایط هنگامی که چند ضربه روی شیشه بزنید، شیشه دوجداره از چارچوب خارج می‌شود. پس از این امر باید تاکوز یا زیر شیشه‌ها را روی پروفیل مرتب کرد. حتما به یاد داشته باشید که برای ضربه زدن به زوار از چکش غیرفلزی استفاده کنید که آسیبی به آن وارد نشود. برای قرار دادن زوارهای عمودی در جای خود نیز ابتدا سر و انتهای زوار را در محل مورد نظر بگذارید و سپس قسمت میانی یا وسط آن را جا بزنید.

قیمت تعویض شیشه پنجره دوجداره

قیمت تعویض شیشه دو جداره با توجه به نوع شیشه مورد استفاده در ساخت آن متغیر است، برای مثال این‌که شیشه ساده، رنگی، رفلکس، سکوریت یا لمینت برای درب و پنجره دوجداره خود سفارش دهید، روی قیمت آن‌ها تاثیر می‌گذارد، همچنین مدل پنجره دوجداره یا نوع باز شدن آن نیز در قیمت ساخت و نصب شیشه دوجداره تاثیرگذار است. علاوه بر این موارد نوع پروفیل مصرفی، ابعاد پنجره و نوع یراق‌آلات مورد استفاده در ساخت پنجره upvc نیز در میزان دستمزد ساخت و نصب شیشه دوجداره موثر است. شیشه‌های دوجداره در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک برای استفاده در مکان‌های خاصی مناسب هستند. اگر قصد تعویض یا خرید شیشه دوجداره دارید، برای کسب اطلاعات لازم یا استعلام قیمت‌ها با کارشناسان شرکت سازوکار تماس بگیرید. آریا ساز و کار درب و پنجره، شیشه سکوریت، پارتیشن شیشه‌ای و سایر ملزومات شیشه‌ای ساختمان را با بهترین قیمت عرضه می کند.

نوشتن دیدگاه